The Great Barrier Reef

1 november 2023 - Cairns, Australië

Wanneer ik dit zittend op bed zit te typen heb ik nog steeds het idee te deinen op de zee, al lopende voelt het net alsof ik teveel heb gedronken, maar wat was dit een fantastisch mooie dag! We zijn gaan snorkelen bij The Great Barrier Reef!

Vanmorgen staat weer op tijd de wekker daar we rond 7.00 uur aan de wandel gaan naar de reef terminal om in te checken. Ik ontbijt weer heerlijk op het balkon met de zingende vogels als gezelschap. We wandelen met de hele groep op tijd weg in de richting van de terminal, onderweg komen we nog de pelikaan tegen die elke dag op dezelfde steen zit. Dit keer niet helemaal in elkaar gevouwen, maar staat hij trots in de branding.

Eenmaal bij de terminal aangekomen zorgt Sylvia ervoor dat we allemaal ingecheckt worden, krijgen we een boarding pass en safety instructies die we in moeten vullen. Als alles geregeld is lopen we naar de boot van Passions of Paradise, we gaan vandaag aan boord van een 25 meter lange catamaran. Deze zal ons naar twee verschillende plekken aan het rif brengen waar we kunnen snorkelen. Voor mij overigens de allereerste keer snorkelen, maar ik weet zeker dat ik een goede buddy heb aan Eva.

Eenmaal aan boord krijgen we wederom een safety praatje, wordt er meerdere keren geteld of iedereen er is en uiteindelijk kunnen we vertrekken. Tijdens de briefing krijgen we ook te horen dat het rif beschermd natuurgebied is, je mag het dan ook niet aanraken laat staan een stukje afbreken. Ze geven ook aan dat je goed moet uitkijken met je flippers dat je er niet per ongeluk tegenaan komt.

De boottocht naar het rif duurt zo’n 2 uur, we zitten heerlijk achter op het dek in het zonnetje die warm aanvoelt. Het is net alsof het al veel later op de dag is terwijl het nog niet eens half 9 is. Van de crew krijgen we snorkels, brillen, flippers en een stinger suit. Het is vandaag 1 november en vanaf vandaag is er een grotere kans op stingers en dus krijgen we gratis zo’n suit, scheelt ook weer voor het verbranden zou ik zeggen.

We krijgen uitgebreid uitleg over hoe de bril op te zetten en hoe de snorkel te begrijpen, daarnaast geven ze aan dat je het vooral aan moet geven als je het spannend vindt of het voor het eerst doet. De crew is met zo’n 10-15 man aan boord en er zullen er ook een aantal mee snorkelen. Uiteraard krijgen we ook te horen welke gevaren je moet maken als je niet oké bent en dat er altijd iemand op wacht staat, vooral niet met je handen wild gaan wapperen dus als er niks is. Dat is namelijk het gevaar dat je hulp nodig hebt.

De crew van vandaag is heel enthousiast over de tocht van vandaag, we vertrekken namelijk eerst naar Flynn Reef. Een plek waar ze niet heel vaak heengaan, maar alleen als het écht goed weer is en het zicht uitstekend. Vandaag is heel toevallig zo’n uitgelezen dag, wederom dus een geluksmomentje.

Na zo’n 2,5 uur varen hebben we al drinken en fruit op via de crew en komen we aan op de eerste bestemming. Pakken aan en gaan! Daar ze zeggen dat je altijd met een buddy moet snorkelen ga ik gezellig met Eva, zij is net zo’n grote held als ik maar heeft wel al vaker gesnorkeld. We besluiten om hand in hand te gaan zwemmen, zo ben je altijd samen en voelt het vertrouwd.

Gewapend met m’n GoPro in m’n rechterhand gaan we het water in, wat tot mijn verbazing niet heel koud aanvoelt. Het voelt best prima… En zodra ik onder het wateroppervlak kijk met m’n duikbril zie ik het prachtige rif onder me liggen. We kunnen om een heel gedeelte koraal heen snorkelen en zien tientallen visjes rondom het koraal, prachtig om te zien!

We zwemmen een aantal keren rondom dit hele gedeelte en dobberen af en toe ook op het water, het is allemaal te mooi om te zien!

Na een uurtje snorkelen gaan we weer de boot op en staat de lunch al klaar, we kunnen kiezen uit 5 verschillende salades en 2 warme gerechten. Daarnaast staat er nog brood met wat beleg klaar, als je omkomt van de honger is het je eigen schuld.

De kapitein vertelt ons dat het zo’n 20 minuten varen is naar de volgende bestemming bij Milne Reef.

Als we daar eenmaal zijn aangekomen kunnen alle pakken en alles weer aan, hop het water in! Waar we de eerste stop alleen achter de boot mochten snorkelen mogen we nu ook aan 1 zijde snorkelen.

Wanneer je onder water kijkt zie je meteen dat je op een heel andere locatie bent, het koraal is wat dieper de zee in en er zwemmen hier veel meer vissen. We zien enorme scholen en stromen vissen, prachtig om te zien! Soms zie je hele scholen in een stroom zwemmen op tv in een tekenfilm en denk je dat het in het echt vast niet zo is, maar dat is het zeker! We spotten zelfs Nemo, Dory en Gill in het koraal, mooi!

Na wederom een uurtje snorkelen moet iedereen terug de boot op, wederom wordt er meerdere keren geteld of iedereen er is en ook gecheckt aan de namenlijst voordat we verder varen.

Helaas was dit onze laatste snorkel locatie en zetten we de route in naar Cairns, een van de zeilen wordt gehesen en de 2,5 uur durende terugtocht kan beginnen. Net zoals op de heenweg hebben we zicht op de vele (gecontroleerde) bosbranden en ruiken we het zelfs daar het kilometers ver weg is.

We genieten op de boot nog van een lekker drankje en wat vers fruit voordat we om 17.00 uur weer terug in de haven aankomen. Wat een heerlijke dag was dit!

Nadat we van de boot afkomen lopen we nog naar de Lagoon, want we vinden dat we nog niet genoeg gezwommen hebben? Het water is koud en dus zijn we er binnen een kwartier alweer hit, maar we hebben er gezwommen!

Na een lekkere douche beurt om al het zout van het lijf te spoelen lopen we naar “Splash”, restaurant waar we gisteren ook gegeten hebben en vandaag graag terugkomen. Ik kies vandaag voor de pasta met garnalen, lekker! En daarna nog een chocolade brownie als toetje heel vervelend natuurlijk…

Na het eten lopen we nog eventjes over de Night Market waar we een heel deel van onze groep tegenkomen, gezellig! Als we de markt over zijn geweest taaien we allemaal af, het is al 22.00 uur geweest en morgen gaat weer vroeg de wekker voor een eigen geboekte excursie. Ik ben benieuwd!

1. Menno:
    1 november 2023
    Wow! Ik had vooraf niet gedacht dat je echt mocht snorkelen bij het rif ivm bescherming enzo. Ontzettend mooi moet het zijn geweest, moeilijk om in foto's te vangen. Het ging in ieder geval boven mijn verwachting! Vanavond maar Finding Nemo kijken om een beter idee te krijgen ;)
  2. Kitte-en-Ma:
    1 november 2023
    We waren er al bang voor: topdag!