The Great Barrier Reef - part 2!

3 november 2023 - Cairns, Australië

Voor vandaag heb ik met 2 reisgenoten een excursie geboekt, namelijk een rondvlucht over The Great Barrier Reef. We hebben gepland om rond 9.00 uur de lucht in te gaan, dus ook deze laatste dag gaat ook de wekker vroeg namelijk rond half 7. Ik eet mijn laatste yoghurt ontbijtje wederom op het balkon op, het is vandaag helaas wat bewolkt maar de temperatuur is goed. Na mijn ontbijt zorg ik dat m’n tas ingepakt is en ik check uit bij het hotel, gelukkig kunnen we de bagage in het hotel achterlaten.

Om 7.45 uur komt de geboekte taxi voorrijden om ons naar de vliegveld te brengen, op naar Daintree Air Service! Gelukkig is het vliegveld bijna om de hoek en zijn we er al een kwartier en 25 Australische dollar al.

Het kantoortje is al open en we checken in, ook alle andere passagiers zijn al vroeg waardoor ze gaan kijken of we eerder al weg kunnen gaan. Dat ligt er natuurlijk wel aan of het luchtruim plek heeft en ze willen het weer nog even goed bekijken dat we een mooi zonnetje hebben.

De piloot van vandaag is Thomas die ons nog even een safety briefing geeft, voor het geval dat de scenic flight per ongeluk eindigt in een snorkel expeditie. Uiteindelijk gaan we rond kwart voor 9 de lucht al in en vliegen we over de baai waar Cairns aan ligt. Ook Thomas legt ons uit hoe het zit met de gecontroleerde branden, we moeten namelijk eventjes door de rookwolken heen vliegen om bij het rif te komen.

Thomas vertelt ons tijdens het vliegen wat we zoal zien, zo vliegen we over Green Island en Fitzroy Island wat beiden vakantieresorts zijn. We vliegen over verschillende riffen en zien hier en daar zandbanken, ook zien we vanuit de lucht goed hoe het gehele rif werkt als een grote golven breker. Op de kustlijn hier zie je geen enkele golf in de branding, die botsen namelijk tegen de riffen aan.

Het uitzicht vanuit het vliegtuig is fantastisch, we zien de mooie verschillende kleuren groen en blauw die het water heeft en de verschillende dieptes. Echt prachtig om te zien, we kijken onze ogen uit en stuiteren nog net niet uit onze stoeltjes van enthousiasme! Elk rif ziet er weer anders uit vanuit de lucht en we krijgen een goed idee van hoe enorm groot het rif is, kilometerslang gaat het rif door. Fantastisch!

We vliegen uiteindelijk bijna een uur voordat we weer met beide beentjes op de grond staan, we mogen nog even wat foto’s maken bij het vliegtuig voordat we met de shuttlebus terug naar de stad gaan. Even voor 10 uur worden we bij het hotel afgezet, lekker om weer zo vroeg terug te zijn.

Met een klein groepje lopen we de stad in, er is een markt die alleen in het weekend is. Op de markt zijn vele verschillende groente en fruit kraampjes te vinden en ook nog wat kraampjes met sieraden, kleding en andere accessoires. Leuk om even doorheen te wandelen!

Verder lopen we nog wat door de verschillende straten en langs de kust, als lunch gaan we wederom bij Splash eten. We hebben de afgelopen 2 dagen hier ook gegeten en dat beviel zo goed dat we nu hier de lunch gaan nuttigen. Ik kies vandaag voor de taco’s met pulled pork, lekker!

Na de lunch lopen we nog een laatste keer langs de lagoon voordat we weer teruggaan naar het hotel, vanaf waar we om 15.30 uur vertrekken naar het vliegveld.

Inmiddels zitten we op het vliegveld te wachten tot we gaan boarden om naar huis te vliegen, maar eerst nog even overstappen op Singapore. Na bijna een maand zit het er dan bijna zo goed als op, op naar huis!

Is dit dan het laatste verhaal? Zeker niet, want ik ben nog niet thuis! We hebben nog een dag reizen tegoed voordat ik écht thuis ben.

1. Ina:
    3 november 2023
    Het is voorbijgevlogen! Wat hebben veel herinneringen gemaakt.
    Goede thuisreis gewenst!
  2. Menno:
    3 november 2023
    Ja, hallo! Ik dacht dat het wel klaar was, maar wordt er in de extra tijd nog een fantastische rondvlucht gemaakt! Wauw!
  3. Kitte-en-Ma:
    3 november 2023
    Heel bijzonder weer Marloes. Is het nog geen 10 uur en ben je al terug van een soort reis om de maan, want zo ziet het er vanuit de lucht op jouw foto’s voor ons ook een beetje uit. Weer een toppertje, het kan niet op. Nou, dat dus wel, maar gelukkig hebben we de foto’s nog en jij straks een continent boordevol bijzondere herinneringen! Dank voor je uitvoerige dagelijkse verslag in woord en beeld. We hebben echt een beetje meegereisd. Behouden terugvlucht!