Flinders Ranges - Mount Ohlssens Bagge

21 oktober 2023 - Flinders Ranges, Australië

Vanmorgen gaat vroeg de wekker, namelijk rond 6 uur. We moeten even voor zevenen klaar staan bij de bus voor vertrek, vandaag hebben we niet een mega lange reisdag maar de planning is om vroeg bij Flinders Ranges te zijn.

Keurig netjes op tijd rijden we weg en onderweg zullen we nog 2x stoppen. Zodra we Adelaide uit zijn zien we het landschap al steeds meer veranderen. Het wordt almaar droger en droger en de beplanting is ook langzaam aan het veranderen. We zien steeds meer grassen en andere type bomen, mooi om te zien! De wegen die we rijden lijken vaak met een liniaal te zijn getrokken, er zitten maar weinig bochten in. We passeren kleinere dorpjes, formaat “hier wordt de krant uitgebracht als de wind draait”. Je kan je haast niet voorstellen dat mensen er bewust voor kiezen om hier te gaan wonen.

Onderweg zien we ook nog een aantal kangoeroes voorbij springen en ook verschillende emoes, blijft mooi om deze dieren in het wilde te zien. De eerste stop brengt ons in Clare, een klein dorp met een flinke supermarkt. De stop is hier 40 minuten, ruim de tijd om wat boodschappen te doen voor de lunch onderweg. Helaas is het nog wel fris buiten, maar gelukkig is het gestopt met regenen. Op het moment dat we wegreden is het gaan regenen, maar nu is het dan eindelijk droog. We grappen al met elkaar dat we bij de outback dachten aan mooi warm weer, maar vooralsnog is het flink koud en lopen we nog met truien aan.

Na de stop rijden we door naar de volgende bestemming genaamd Hawker, wat een typisch Australisch outback dorpje lijkt. Het is er compleet uitgestorven en de mensen waar we langsrijden zwaaien naar ons, ze zullen wel denken “daar heb je weer zo’n bus met toeristen”.   Tijdens deze stop is het tijd om te lunchen, hier hebben we een klein uur de tijd voor. Lekker weer om even de benen te strekken. Gelukkig is het zonnetje ook weer gaan schijnen, fijn!

Na de lunch rijden we door naar Flinders Ranges en dan vooral naar het Wilpena Pound Resort, vanaf het resort kun je makkelijk naar het visitor centre lopen voor informatie over de wandelingen. Als we aankomen bij het resort en alle sleutels verdeeld zijn trek ik snel de korte broek aan om te gaan wandelen. Samen met Eva ga ik de Mounst Ohlssen Bagge hike lopen, een hike van zo’n 6 kilometer waar 4 uur voor staat aangegeven. Tijdens de hike stijg je zo’n 400 meter naar de top van de berg die op 941 meter ligt, uiteraard ga je diezelfde weg ook weer terug. Gewapend met een flinke hoeveelheid water en energierepen beginnen we eraan!

Het begin is nog makkelijk en hetzelfde als alle andere routes, maar op een gegeven moment slaan we links af en begint het stijgen al snel. We doen rustig aan en nemen regelmatig even pauze om op adem te komen en van het uitzicht te genieten, want dat is echt prachtig! We kunnen in de verte het resort zien liggen en zijn omringd met vele bergen. Het pad omhoog is soms geen pad te noemen daar het ook leidt over stenen en rotsen, met hier en daar een markering dat je de goede kant op gaat. Daar de route soms ook dicht langs de rand gaat focus ik me zoveel mogelijk op mijn voeten, zolang ik niet op de diepte ligt dan gaat het helemaal goed! Fijn ook dat Eva zoveel geduld heeft en me soms een extra momentje gunt om even bij te komen. Onderweg naar boven zien we ook de vegetatie veranderen, steeds droger en minder begroeiing.

Uiteindelijk bereiken we na zo’n 2 uur de top, wat een fantastisch gevoel om dat te bereiken! Weer een nieuw Australië hoogtepunt en uiteraard ook weer een besef momentje dat mijn knieën dit allemaal gewoon aankunnen, wauw! We maken op de top nog een flink aantal foto’s en rusten even uit voordat we weer richting beneden gaan. Het uitzicht vanaf de top is fantastisch en we kunnen alle kanten opkijken.

Na een klein half uurtje beginnen we aan de terugweg, wat soms uitdagend gaat zijn gezien de heen route. Maar ik mag de wandelstokken van Eva lenen om eens uit te testen of dat beter gaat en dat helpt zeker! Ze geven soms nog even dat extra beetje houvast wat soms fijn is. Uiteraard stoppen we weer regelmatig om even van het uitzicht te genieten en water te drinken.

Zo rond half 7 zijn we uiteindelijk beneden, we hebben er inderdaad zo’n 4 uur over gedaan in totaal. Wat een onwijs mooie route was dit en gaaf om dit samen te kunnen lopen! We zien in de buurt van het resort nog een wallaby lopen en ik spot nog twee mooie papegaaien. Ik loop snel naar de kamer en spring onder de douche, we eten met de hele groep vandaag in het resort. Ik kies vandaag voor kip van de barbecue met wat groenen en zoete aardappel, lekker!

Inmiddels is het bijna half 10 en duik ik straks moe en voldaan lekker mijn bed in, morgen 7 uur ontbijten en door naar Coober Pedy!