Fietsen door de straten van Melbourne

16 oktober 2023 - Melbourne, Australië

Gisteravond ben ik redelijk op tijd gaan slapen en vanochtend word ik uiteindelijk zo rond half 8 wakker, heerlijk weer even een ochtend wat rustiger aan voordat de lange reiswagen gaan beginnen. Voor vandaag heb ik me opgegeven voor de fietstour, we gaan dan met een begeleider al fietsend langs beide kanten van de rivier de Yarra. De tour duurt ongeveer 3-3,5 uur en in die tijd fietsen we dan ongeveer 15 km, lekker rustig tempo dus en we leren ook nog wat van de stad.

Zo rond kwart voor 9 haal ik Eva op en lopen we naar de lobby, we zijn vandaag maar met een klein groepje die zich heeft opgegeven. Namelijk maar 6 van de 22 gaan mee, best prima een keer zo’n klein groepje. Sylvia, onze reisbegeleidster, wandelt met ons mee naar de plek waar we starten. Na een klein half uurtje zijn we er, nog veel te vroeg en dus tijd om nog eventjes wat te drinken bij een tentje om de hoek.

Tegen 10 uur melden we ons bij Freddy, een spontane Australiër die met ons door de stad zal gaan. We krijgen, zo blijkt, een privé tour aangezien geen andere toeristen zich voor vandaag hebben opgegeven. Nu we met zo’n klein groepje zijn vragen we of Sylvia soms ook nog mee kan, dit kan en dus gaan we in totaal met z’n achten op pad. Op pad met onze Amsterdamse fietsen, dat dan weer wel!

Helaas wisselt zon en regen elkaar de hele tijd af, maar daar blijkt Melbourne dan ook om bekend te staan. De fietstocht brengt ons langs verschillende parken en langs het grote aantal stadions wat Melbourne heeft, elke sport heeft z’n eigen stadion en ze liggen allemaal bij elkaar in de buurt. Zo zien we er eentje van tennis, cricket, voetbal en noem maar op! Het welbekende tennis stadion van de AUS open, de Rod Laver Arena konden we zelfs eventjes van binnen bekijken. Het tennisveld had alleen door de combinatie van kleur en regen iets meer weg van een zwembad dan van een tennisbaan.

Al fietsend zien we in een park ook nog mooie regenboog papegaaien, zoek ze zelf maar op de foto. Dichterbij kon ik ze helaas niet halen... Wel apart om zulke tropische vogels zo door de stad te zien vliegen. Ongeveer halverwege de tour drinken we even wat in Fitzroy Gardens waarna we nog naar Chinatown en langs wat street-art fietsen. Zo tegen 13.15 uur zijn we weer terug bij het beginpunt en gaan we met z’n zessen nog even wat lunchen, Sylvia gaat er vandoor daar die nog wat zaken voor onze reis te regelen heeft.

Na de lunch blijkt dat we allemaal andere plannen en zo eindigen Eva en ik weer met z’n tweetjes. Op zich ook prima, want na deze afgelopen week zijn we al goed op elkaar ingespeeld. Bij het cafeetje in Fitzroy Gardens hebben we wat wandelroutes opgeduikeld en we combineren er 3 met elkaar, want waarom zou je er eentje lopen als je er meerdere kunt lopen. De routes brengen ons wederom langs en door verschillende parken en daarna nog langs wat andere street-art.

In een van de parken zouden we de Floral Clock moeten kunnen bekijken, welke uit meer dan 7000 bloemen bestaat. Klinkt gaaf om te zien zou je zeggen, alleen blijkt wanneer we aan komen er geen enkel bloemetje staat. Het enige wat we zien is het klok mechanisme en zwarte aarde, jammer wel. We wandelen rustig verder langs de Yarra waar we wederom 2 mooie witte papegaaien, ofzoiets, zien. Deze vogels hebben we ook meerdere keren gezien, maar blijven prachtig om te zien.

Nadat we de parken zijn uitgewandeld lopen we nog een street-art rondje, maar deze bekende straatjes vinden wij meer lijken op achterbuurtjes waar je ‘s avonds laat liever niet in je eentje loopt. Daarnaast zien we wel mooie art, maar er is helaas in loop der tijd alweer veel overheen gespoten. Jammer, maar helaas... Er is maar weinig wat we wel mooi vinden.

Als we alle routes hebben uitgelopen zijn we in de buurt van het hotel, we droppen even snel onze tassen en gaan naar een pub in de buurt om wat te eten. Het is niet de meest sfeervolle plek, maar de voeten zijn moe en hebben geen zin meer om verder te lopen. Uiteindelijk ben ik zo tegen 20.00 uur weer in de kamer waar ik mijn spulletjes alvast weer wat inpak, foto’s uitzoek en dit verhaal schrijf. Vanavond lekker op tijd slapen, morgen moeten we weer om 7.15 uur klaarstaan. Op naar de Great Ocean Road met mogelijkheden tot het spotten van koala’s...

1. Marjolijne:
    16 oktober 2023
    Wat een gave reis, ik lees je verhalen met plezier :)
  2. Menno:
    16 oktober 2023
    Leuk met zo'n fiets de stad door. Toch heel anders dan oude Europese steden zo te zien. En die papagaaien, zijn gewoon de lokale stadsduiven ;)
    Veel plezier op de Great Ocean Road!
  3. Kitte-en-Ma:
    16 oktober 2023
    Maar hee! Nou tennis ik al meer dan 40 jaar, maar ik ben nog nooit verder gekomen dan de clubkampioenschappen van Groeneveen in Santpoort-Noord of het 50+-toernooi in Spaarndam. OK, ook een paar keer op Roland Garros rondgelopen. Maar nauwelijks is voor jou Australië Open of je staat al in de Rod Laver Arena, dat is toch wel heel stoer, Marloes! Nou ga je zeker ook nog meedoen met Masterchef Australië? Hoe dan ook: nog heel veel plezier down-under!