Dwalen door Adelaide

20 oktober 2023 - Adelaide, Australië

Vandaag hebben we een vrije dag zonder facultatieve excursies, dat betekent dus dat we de gehele dag mogen invullen zoals we zelf willen. En dus houdt dat ook in dat er voor vandaag geen wekker gezet hoeft te worden, heerlijk! Wel heb ik gisteravond al met Eva een klein plannetje gemaakt van wat we zouden willen doen en dus hebben we om 9.00 uur in de lobby afgesproken.

Ondanks dat we uit mogen slapen ben ik toch al vroeg helemaal klaarwakker, eigenlijk gewoon dezelfde tijd als dat ik anders voor werk wakker zou zijn geworden. Maar het voordeel voor vandaag is dat we nog even lekker kunnen blijven liggen en dus pak ik om 8.00 uur mijn ontbijtje uit de koelkast en eet op mijn gemak m in yoghurt op.

Vervolgens maak ik me klaar voor vandaag en smeer ik me goed in, het wordt vanmiddag zo rond de 25 graden. De korte broek kan weer aan! Als ik eenmaal beneden ben gaan we eerst even langs de winkels iets verderop, ik heb namelijk mijn zinnen gezet op een bepaald souvenir vanuit Australië wat ik daar mogelijk kan kopen. Hierna vervolgen we onze route naar de plaatselijke VVV, we hopen daar nog wat wandelkaarten op te kunnen duikelen maar komen van een koude kermis thuis. De wandelingetjes die er liggen zijn allemaal 1-2 kilometer, dat schiet niet op. Wel hebben ze een duidelijke stadsplattegrond en worden we gewezen op de zogenoemde Park Lands Trail welke een wandel- en fietsroute is om het gehele centrum van Adelaide heen. We besluiten hier een gedeelte van te gaan lopen, maar eerst naar de Adelaide Central Market.

Als we bij de Central Market aankomen is het hier een stuk rustiger dan bij die in Melbourne, dat kijkt toch echt stukken fijner. Hij is ook wat overzichtelijker en echt gericht op eten, bij degene in Melbourne werd er ook kleding en allerlei accessoires verkocht. We doen even een rondje en zien allemaal lekkere dingen, we vinden het jammer dat we niet even iets zomaar mee kunnen nemen naar Nederland.

Na de markt lopen we een stuk door het centrum in de richting van het North Terrace, dit is de straat waar onder andere het centraal station aanligt en andere bezienswaardigheden. Vanuit hier lopen we naar North Adelaide waar de St. Peters Cathedral staat om zo uiteindelijk op de Park Lands Trail terecht te komen.

Deze wandeling loopt om het gehele centrum heen door alle verschillende parken die Adelaide heeft. Bij elke kruising staat door middel van een steen in het pad zeer duidelijk aangegeven welke kant je op moet. We zien hier dat we duidelijk in een warmer en droger gedeelte van Australië zitten, het gras wat ooit groen was is nu dor en geel. Wel zien we wederom een flink aantal mooie tropische vogels zoals de regenbooglori’s.

Uiteindelijk brengt de route ons langs Adelaide Zoo waar in de bomen voor de ingang duizenden vleerhonden zitten. Eva had er al over gelezen, maar we hadden beiden nooit verwacht dat het er echt zoveel zouden zijn. Ze zitten in tientallen boven in grote getale en vliegen tussen de bomen een beetje heen en weer. Je kan goed zien hoe dun en leerachtig de huid is als ze zich volledig uitspannen, gaaf gezicht!

Nadat we ons verstand een tijdje hebben staan verkijken lopen we in de richting van de botanische tuinen, deze zijn in Adelaide gratis toegankelijk voor iedereen. En wat we ook handig vinden is de gratis openbare toiletten die ze hebben, je kan het maar nodig hebben! Overigens zijn de openbare toiletten in heel Australië tot nu toe ALTIJD schoon, netjes en voorzien van wc-papier, zelfs degenen in de nationale parken die we hebben bezocht.

We lopen op ons gemak nog even een rondje door de botanische tuinen en besluiten daarna richting het hotel te gaan, er moet namelijk nog even een wasje gedraaid worden. Wanneer de was klaar is gaan we richting “Soi 38” om te eten, het is er erg druk maar als we niet al te lang eten hebben ze nog wel een plekje voor ons. Daar we alleen maar willen eten en niet de hele avond willen tafelen is het voor ons meer dan prima! We delen 2 gerechten en we denken allebei dat dit waarschijnlijk wel het lekkerste eten was tot nu toe, ook wel het duurste tot nu toe maar daar hebben we het niet over.

Verder deze avond doe ik lekker rustig aan en pak ik mijn tas straks even goed in op mijn gemak, morgen moeten we om 6.55 uur weer beneden klaarstaan. Op naar de volgende bestemming!

1. Kitte-en-Ma:
    20 oktober 2023
    Best boeiend zo'n Dwaalspoor door Adelaide op een vrije dag!
  2. Menno:
    20 oktober 2023
    Vleerhonden, dat lijken me gekke beesten. Veel plezier richting de outback!