Darwin & Kakadu

27 oktober 2023 - Kakadu National Park, Australië

Vanmorgen kunnen we weer lekker rustig aan doen, we hebben een vrije ochtend voordat we naar Kakadu rijden. Best wel lekker na het late aankomen van gisteravond om eventjes geen vroege wekker te zetten. Wel moesten we voor 10.00 uur uitchecken, maar aangezien we om 12.30 uur pas zouden vertrekken konden we wederom de bagage achterlaten bij de receptie.

Aangezien we in Darwin eigenlijk zo goed als geen tijd doorbrengen verder besloten Eva en ik om toch om half 9 al af te spreken in de lobby, vooral om ontbijt te halen maar ook om eventjes een rondje Darwin te doen. En zo waren we om 8.45 uur al uitgecheckt en op weg naar Woolworths voor een yoghurt ontbijt

Zodra we buiten stappen voelen we meteen al de warmte, het is waarschijnlijk nu al rond de 30 graden en dat zal alleen maar oplopen. Ook de luchtvochtigheid is vrij hoog en dus plakt alles binnen no-time aan je lijf vast, voordeel is wel dat je niet de enige bent die dat heeft en iedereen met zweet plekken door de stad banjert.

Nadat we ons ontbijtje op een stoepje hebben opgegeten gaan we aan de wandel, Darwin is bekend om z’n streetart en organiseert zelfs jaarlijks een streetart festival waarbij een kunstenaar een prijs kan winnen. We hebben verschillende straten opgezocht waar we langs kunnen wandelen. Waar we de streetart in Melbourne zwaar tegen vonden vallen worden we hier blij verrast, de kunstwerken zijn nog in originele staat en je kan zien dat er goed voor gezorgd wordt.

Zo halverwege ons rondje worden we vergezeld door nog een reisgenoot die voorstelt om ook naar Bicentennial Park te lopen, een wandelpad langs de kustlijn van Darwin. We hebben meer dan genoeg tijd en gaan aan de wandel, we zien dat het eb is en verbazen ons over het cruiseschip wat aangemeerd ligt. Dat lijkt namelijk voorlopig écht niet weg te kunnen…

Tijdens het lopen komen we ook nog langs een paar winkeltjes, de airco die daar loeit is soms zeer welkom! Uiteindelijk lopen we zo tegen half 12 weer in de richting van de supermarkt om nog even lunch te halen voordat we vertrekken. Bij het hotel terug aangekomen kunnen we nog eventjes relaxen en daarna is het bagage inladen en vertrekken!

Shane neemt ons komende 2 dagen door Kakadu National Park, naast dat hij chauffeur is is hij ook nog eens gids. Blijkbaar mag je met een groep alleen door Kakadu met een gecertificeerde gids.

Onderweg stoppen we een aantal keren, waaronder bij een plek waar in een hok een zoetwater krokodil zit en daarnaast een schildpad. En even verderop zitten in een hok 2 buffels en een varken soort, de hokken zijn klein en het ziet er zielig uit. Laat ons de wildlife maar echt in het wild zien, daar worden we een stuk vrolijker van.

Verder zien we langs de route helaas niet zoveel als gehoopt, vele stukken grond waar normaal water zou moeten staan zijn droog. En door de droogte zie je beduidend minder vogels dan normaal gesproken zou moeten.

In het national park lopen we nog een klein rondje bij Ubirr waar we rotstekeningen van de aboriginals kunnen zien. Shane vertelt bij elke tekening die hij mag laten zien het kinder verhaal wat erachter zit. Ik noem het expres kinder verhaal daar ook elke tekening een volwassen versie heeft, alleen zijn die verhalen echt alleen bij de aboriginals bekend en worden ze zo goed als nooit prijsgegeven. Achter elk kinder verhaal zit altijd een bepaalde boodschap, bijvoorbeeld dat je samen moet delen of hoe om te gaan met je ouders.

Terwijl we het rondje wandelen komen we onderweg een blauw gevleugelde kookaburra tegen. Schijnen vrij zeldzaam te zijn, maar dit exemplaar gaat voor ons mooi op een tak in de zon zitten. Wat een pracht beest!

Na de wandeling zet Shane gas erop in de richting van de lodge, het is nog een klein uurtje rijden en het restaurant gaat om 20.00 uur dicht. We komen zo tegen 19.00 uur aan, regelen de sleutels en dumpen de bagage in de kamers. Op de website van Sawadee werd de accommodatie omschreven als eenvoudig, maar wij vinden de kamers fantastisch. Ze zijn ruim en de badkamers lijken spiksplinternieuw. Hier vermaken we ons wel de komende dagen, zelfs zonder wifi!

Vanavond kies ik voor een lekkere burger en uiteindelijk ben ik rond half 10 weer op mijn kamer terug, schrijf alvast dit verhaal en zoek foto’s uit. Morgenochtend gaan we pas om 9.00 uur weg, wederom uitslapen. Alleen wel voor de laatste keer wel deze reis… Morgen gaan we langs het visitor centre en zullen we meer rotstekeningen bekijken en ‘s avonds gaan we met een boot door het drasland. Op zoek naar krokodillen!