Van Darwin naar Gove naar Cairns!

30 oktober 2023 - Cairns, Australië

Vanmorgen voor het laatst wakker geworden in de staat Northern Territory, want vandaag gaan we naar de staat Queensland! En eigenlijk hebben we dan meteen zo goed als alle staten gehad, alleen Western Australia mist nog in het rijtje. Wie weet tik ik die ook ooit nog eens aan...

In ieder geval staat de wekker vanmorgen weer vroeg, we moeten namelijk om 5.20 uur de bagage in de bus laden en daarna brengt Shane ons naar het vliegveld van Darwin. Erg vroeg, maar we zijn dan ook lekker op tijd in Cairns waardoor we daar weer wat aan onze dag hebben. Op dit tijdstip is het ook nog rustig op de weg dus we zijn zo op het zeer rustige vliegveld waardoor het inchecken en bagage afgeven ook weer zo is gepiept.

Na de security koop ik nog even een ontbijtje en dan begint het wachten, gelukkig niet al te lang aangezien het maar een binnenlandse vlucht is. Om 7.10 uur begint het boarden en net na half 8 vertrekken we vanaf de gate. De vlucht maakt namelijk eerst nog een tussenstop in Gove wat in de gemeente East Arnhem ligt, alsof het een bus is die een tussenstop maakt.

Na iets langer dan een uur vliegen landen we al in Gove, het was een prima vlucht alleen de landing was wellicht iets intens. Daar het een korte landingsbaan is moest er even flink op de rem getrapt worden, maar we stonden veilig en wel weer aan de grond. Na een aantal dagen het rode grond te hebben gemist zien we hier vanuit het vliegtuig weer het kenmerkende rode grond van de outback. Zelfs vanuit het vliegtuig kan ik al zien dat er hier weinig te beleven valt. Wel gaan er best wat passagiers uit, mogelijk ook mensen die hier naar hun werk gaan. Iedereen die doorvliegt naar Cairns mag blijven zitten, we mogen even de benen strekken en een sanitaire stop maken (mits er niet getankt wordt). Wanneer het vliegtuig weer volgetankt is en de nieuwe passagiers zijn ingestapt vervolgen we onze vlucht naar Cairns wat nog zo’n 1,5 uur vliegen is.

Als we in de buurt van Cairns komen zie ik vanuit het raam al de groen-blauwe zee en hoe helder het water is, mooi om te zien! We landen om 11.35 uur lokale tijd, we zijn namelijk weer een half uurtje vooruit in de tijd gegaan. Het duurt dit keer iets langer voordat alle bagage uitgeladen is, maar wederom is alles weer meegekomen. Fijn! Als iedereen z’n bagage heeft gaan we met de bus naar het hotel, wat maar zo’n 20 minuten rijden is. Eenmaal bij het hotel hebben we mazzel, alle kamers zijn al op tijd klaar.

Ik gooi alle spullen op de kamer en verkleed me, voor het vliegen had ik even een lange broek aan gedaan maar de korte broek kan nu weer aan. Het is zo rond de 30 graden en de luchtvochtigheid is vele malen lager dan de afgelopen dagen, heerlijk! Ook voor de komende dagen staat dit weer op de voorspelling dus je hoort ons niet klagen.

Als we er klaar voor zijn gaan we aan de wandel via de Esplenade, wat eigenlijk niets meer of minder is dan een wandelpad langs de kust. Het is eb en in de verte zien we een cruiseboot liggen. Al wandelend komen we ook langs de “Lagoon” wat een groot openbaar zout water zwembad is, wellicht dat we daar nog wel eens gaan zwemmen. We besluiten aan het water iets te gaan eten, fish & chips uiteraard, vooral als we zien dat het een goedkope lunchdeal is. Na de lunch wandelen we door de straten van Cairns, we hebben geen specifiek doel maar lopen wat langs de winkeltjes. Het is vrij rustig op straat en we kunnen de gezelligheid nog niet specifiek vinden, wellicht dat we net in de verkeerde straten lopen.

Uiteindelijk lopen we ook nog eventjes langs de Nights Markets wat ons positief verrast, in tegenstelling tot de vorige markten waar we zijn geweest is het hier rustiger waardoor het allemaal minder intens aanvoelt. Ze verkopen er niet alleen specifiek etenswaren, maar ook souveniertjes en andere snuisterijen. Helemaal leuk om even doorheen te lopen.

Zo tegen 18.00 uur krijgen we trek en besluiten we naar Villa Romana te gaan, getipt door Sylvia en als we aankomen zien we dat er een kleine rij is. We besluiten wel te wachten en hebben zo een tafel te pakken. We laten ons de pizza’s goed smaken om daarna nog even naar de supermarkt te gaan om boodschappen voor het ontbijt te halen. Verder rest ons niks anders dan een lekker rustig avondje, morgen weer vroeg op aangezien er dan weer een excursie op de planning staat...