Daintree National Park & Cape Tribulation

31 oktober 2023 - Cairns, Australië

Voor vandaag staat er weer een excursie op het programma en dus gaat de wekker weer om 6.00 uur. We hebben in dit hotel een balkon aan de kamer en zo zit ik dus om 6.10 uur al op het balkon in mijn pyjama met uitzicht op zee te ontbijten terwijl alle tropische vogels om me heen de mooiste geluiden maken, ik ben wel eens rotter wakker geworden zeg maar...

Zo rond 7.00 uur loop ik naar beneden waar we verzamelen en met deze excursie gaat vrijwel iedereen mee dus we zijn allemaal lekker vroeg op. Om 7.10 uur komt het busje van Billy Tea Safari’s aanrijden met als chauffeur voor vandaag: Daniël, een man van 64 jaar oud die deze tour al zo’n 30 jaar rijdt. Ik ga er dan ook meteen vanuit dat hij ons vandaag wel wat moois kan vertellen over de plekken waar we naartoe gaan.

We rijden vandaag vanuit Cairns via de kustweg omhoog via Palm Cove en Port Douglas helemaal naar Daintree National Park en uiteindelijk naar Cape Tribulation. Daar iedereen al vanmorgen zo lekker vroeg klaarstond hebben we wat speling in de tijd en rijden we door Palm Cove, wat een leuke kustplaats is met vele mooie hotels, restaurantjes en winkels. Daniël vertelt ons dat je vanaf vandaag hier wel mag zwemmen, gisteren zijn namelijk de netten het water in gegaan. Eerst begrijpen we niet zo goed wat hij bedoelt, maar het gaat over de netten die in het zeewater liggen om de kwallen daarbuiten te houden. Op verschillende plekken langs de kust worden die deze week in het water geïnstalleerd en die blijven dan de rest van de lente + zomer liggen, natuurlijk is het wel alleen op plekken waar het gevaar op krokodillen nihil is.

Als we over de kustweg rijden komen we langs verschillende plaatsen waar suikerriet wordt geoogst, vroeger met de hand in meerdere dagen en nu in 1 dag met 2 trekkers. Wanneer het suikerriet wordt geoogst gaat het meteen in grote wagens die over een klein spoortje vervoert zullen worden, het is het smalste treinkaartje dat ik ooit heb gezien. Ik denk dat de rails misschien zo’n 30 cm uit elkaar ligt, sorry broer ik heb er geen foto van kunnen maken.

Wanneer we onze route langs de kust vervolgen komen we ook langs verschillende (kleine) bosbranden, Daniël rijdt erlangs alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Hij vertelt ons dat dit ook ter voorbereiding van de zomer is en dat het gecontroleerde branden zijn en het vuur niet enorm heet is. Het laatste kunnen we ook wel zien, want alle vuurtjes zijn vrij laag en het zijn geen gigantische uitslaande vlammen. Daniël legt uit dat ze bij deze gecontroleerde branden ervoor zorgen dat al het lage jonge gras verbrand, hierdoor is er in de zomer een lagere kans op grote bosbranden doordat de bomen niet snel in de brand meer vliegen. De rangers doen de branden ook altijd op die manier dat de bomen er weinig tot geen schade van hebben, toch blijft het vreemd om langs te rijden.

Tegen 9.00 uur komen we aan bij het Daintree River Cruise center waar we wat te drinken krijgen met een koekje, wanneer deze op zijn lopen we naar de boot. We hebben als groep een boot voor onszelf en gaan een uurtje varen op de Daintree waar we meer uitleg zullen krijgen over het regenwoud en misschien nog wat wildlife kunnen spotten. Onze kapitein van vandaag is Mick, een ras Australiër die ook precies zo praat als je van een Australiër verwacht. Lekker knauwend en soms wat plat en binnensmonds, ik hou der wel van. Hij legt ons van alles uit over hoe de bomen rondom de Daintree groeien en over het ontstaan van de rivier. We varen uiteindelijk een kilometer of 5 in een uur tijd, we hebben hier en daar een paar vogeltjes gezien maar de krokodillen hebben we gemist. Nu bleek ook wel dat er ongeveer 1 krokodil per kilometer in deze rivier zwemt, dus je moet wel mazzel hebben wil je er eentje zien.

Als we aan de overkant zijn staat Daniël ons op te wachten met de bus en neemt ons mee iets verderop waar we een kleine wandeling door het regenwoud kunnen maken. Gedurende de korte wandeling lopen we over een aangelegd verhoogd pad, het mag nu dan wel eb zijn maar het water kan een flink stuk hoger zijn. We zien talloze verschillende bomen in en om het moerassige water en velen hebben enorme mangrove-achtige wortelsystemen, mooi om te zien!

Na de korte wandeling rijden we door naar Cape Tribulation waar we een lekkere lunch voorgeschoteld krijgen, ‘s morgens konden we al aangeven wat we wilden en wanneer we nu zitten krijgen we al snel onze lunch opgediend. Na de lunch kunnen we naar het strand van Cape Tribulation lopen waar het zand wit van kleur is en de zee weer het mooie groen-blauw. We kunnen op deze plek ons ook meteen omkleden om straks in een beek even te gaan zwemmen, vooral niet bij dit strand want dat wordt niet aangeraden in verband met de beesten die daar kunnen zitten. Als we omgekleed enkel terug naar de bus lopen komen we nog langs onze eerste enorme spin van deze vakantie, hij heeft ongeveer de maat van mijn hand en hangt lekker in z’n web.

We rijden iets verder Daintree in naar een plek waar we in een beekje kunnen zwemmen, het water is koel maar er zitten vooral ook allerlei prikkende beestjes. De DEET die we op hebben gedaan lijken ze bijna lekker te vinden... Uiteindelijk best een verfrissende duik en we hebben vanaf hier ook goed zicht op de 4 WD’s die zich verderop in de beek door het water bewegen naar de overkant. Niet geheel aan te raden overigens met onze bus... We komen onderweg langs vele bordjes die ons waarschuwen voor cassowary’s, maar helaas geen enkele gezien behalve de bordjes...

Na het zwemmen brengt Daniël ons naar een grote fruit kwekerij waar we een lekker ijsje krijgen met wel 4 bolletjes waaronder zwarte sapote. Vraag me niet te vertellen waar het naar smaakt, want dat is niet te doen. Gelukkig is het kokos- en mangoijs voor ons wel herkenbaar. Het smaakt goed zo’n lekker ijsje op een warme dag van zo’n 30 graden, wel met een lekker windje erbij wat altijd fijn is.

Na het ijsje rijden we nog door naar het Alexandra uitzichtpunt vanaf waar we een mooi uitzicht hebben op de Daintree rivier. Waarna we onze reis terug naar het hotel beginnen, wederom langs de mooie kustweg met de bosbranden in de verte. We doen nog een kort extra stop vanaf waar we uitzicht hebben over de baai en dus de rook in de verte zien.

Uiteindelijk komen we rond half 6 aan bij het hotel, leggen wat spullen terug in de kamer en gaan nog even aan de wandel langs het water. Vandaag veel in de bus gezeten dus het is lekker om de benen nog even te strekken voordat we wat gaan eten. Qua eten belanden we bij “Splash” waar het eten goedkoop en erg lekker is, een combinatie waar we wel van houden.

Zo rond half 9 ben ik weer terug op de kamer waar ik nog even wat aanrommel, foto’s en verhaal doe en mijn spullen voor morgen opzoek. Morgen gaan we naar het Great Barrier Reef, een dagje op een catamaran en snorkelen. Ik ben benieuwd!

1. Menno:
    31 oktober 2023
    Zo jammer dat er geen smalspoor foto's zijn... Voor de rest klinkt het als een prachtige dag!
  2. Ina:
    31 oktober 2023
    Wandelschoenen zijn geen overbodige luxe tijdens deze reis. Jullie hebben al heel wat kilometers in de benen!
  3. Menno:
    31 oktober 2023
    Weer totaal ander landschap dan je tot nu toe gezien hebt! Echt wel gaaf!