Het zit erop!

25 juni 2022 - Spaarndam, Nederland

Vandaag worden we zomaar eens niet wakker van de warmte, de camper staat in de schaduw van de bomen. Best wel fijn, want als we de camper uitstappen schijnt de zon al flink! Het belooft vandaag wederom een warme dag te worden.

We starten vandaag rustig aan op, de bestelde broodjes kunnen pas na 9.00 uur gehaald worden. Haasten is dus nergens voor nodig. Aangezien het zonnetje lekker schijnt kunnen we weer buiten ontbijten, wel moeten we de tafel eigenlijk op de plek van de buren zetten. Maar hé, die plek is toch niet bezet.

Uiteindelijk rijden we zo tegen kwart voor 10 van onze plek af, eerst nog even langs de camper boulevard waar ze een vies water afvoer hebben. Toch fijn om die tank zoveel mogelijk nog te kunnen legen. Vervolgens als we de camping afrijden gaan we nog even tanken, bij dit tankstation is de diesel namelijk € 2,18 hebben we gezien en thuiskomen met de huidige hoeveelheid diesel wordt uitdagend.

Uiteindelijk is het al tegen half 11 eer we écht koers zetten richting huis, volgens de navigatie is het nog iets langer dan 3 uur rijden. We gaan via de Afsluitdijk en pakken uiteindelijk ook nog even pontje Buitenhuizen mee, scheelt drukte rondom Amsterdam en het “geklooi” door het oude dorp met de camper.

We doen op ons gemak uiteraard ook nog even een kop koffie en hoe dichter we bij de Afsluitdijk komen hoe donkerder het begint te worden. Er rijdt ons nog een cabrio voorbij met het dak open, lijkt ons wat onverstandig aangezien we vermoeden dat het straks flink gaat regenen. Even later zien we haar stilstaan langs de snelweg, toch maar even die kap omhoog. En ja hoor, nog iets verderop begint het inderdaad te regenen. Eerst zachtjes, maar uiteindelijk toch weer wat harder. Goh, op de heenweg hadden we ook al regen op de Afsluitdijk. Je zou haast kunnen zeggen, de cirkel is rond.

Zoals wellicht elke Nederlander wel weet zijn ze al jaren bezig met de Afsluitdijk waarbij soms bepaalde parkeerplaatsen buiten gebruik zijn. Vandaag komen we er al rijdende achter dat vanuit Friesland alle 3 de parkeerplaatsen zijn afgesloten, daar gaat ons idee van lunchen op de Afsluitdijk. Eenmaal aan de overkant pakken we de eerste de beste parkeerplaats en zetten daar de camper neer. We eten een broodje, zien nogmaals het gemak van alles aan boord mee en vervolgen onze weg naar huis.

Hoe dichter we bij Purmerend/Zaandam in de buurt komen hoe drukker het wordt, dat is wel weer flink wennen na de afgelopen weken. Toen konden we soms uren rijden zonder iemand tegen te komen, dus dit is wel even andere koek. We zien ook veel vakantie verkeer onderweg en sowieso hebben wij in de afgelopen 3 weken gemerkt dat er enorm veel campers bij zijn gekomen. Waar we jaren geleden nog de uitzondering waren op een camping is het nu bijna bijzonder als je een gewone caravan of tent hebt op een camping.

Gelukkig blijven de files ons vandaag bespaard en komen we zo net na 14.00 uur aan de pont, helaas vaart hij net weg en moeten we dus eventjes wachten. Wat ons betreft geen probleem, want zolang duurt het nou ook weer niet. Uiteindelijk rijden we zo rond half 3 Spaarndam in waar ik thuis vrolijk door Mickey wordt begroet en er mooie zonnebloemen en een tekening op mij staan te wachten.

We hebben in de afgelopen 3 weken weer een mooie rondreis gemaakt waarbij we erg veel hebben gezien, stiekem hebben we dan ook het gevoel dat we veel langer weg zijn geweest. De nieuwe camper heeft de reis ook goed doorstaan, ik heb zelfs meerdere keren “het is gewoon een goede auto” gehoord. En dat is het ook zeker, hij zal zeker nog wel een aantal avonturen meegaan!

Hieronder nog wat cijfertjes:
-          Aantal bezochte landen: 5 - Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken & Duitsland
-          Aantal gereden kilometers: 2.632 km
-          Aantal campings: 15 stuks
-          Aantal keren gevaren: 5x
-          Einduitslag jokeren competitie: Ellen 7x gewonnen, Bert & Marloes beiden 5x gewonnen

1. Menno:
    25 juni 2022
    Kijk, fijn dat we de statistieken nog even meekrijgen :)
  2. Kitte-en-Ma:
    25 juni 2022
    Welkom terug al weer, want wat gaan zo’n drie weken snel voorbij, als je even niet zelf in Zuid-Scandinavië rondrijdt.
    Bedankt voor de uitgebreide reisverslaggeving, zijn wij er toch ook weer een beetje geweest!