Dag 6 – Tijd inhalen!

27 juni 2014 - Kalmar, Zweden

Vanochtend reden we weg bij de camping in Ystad en stiekem nog wel met wat kriebels in de buik, want zouden dan nu de problemen écht afgelopen zijn? We hadden besloten om wat tijd in te halen en vandaag in één keer door te rijden naar Kalmar in plaats van een kortere rit te maken. We rekenden uit dat als we dit zouden doen we praktisch gezien maar 1 dag ‘verloren’ hebben door al het gedoe. Wanneer we Anna instellen merken we dat we om de tijd in te halen zo’n 4 uur moeten rijden. Het originele plan was om te kustweg te gaan volgen, maar we steken nu dwars door punt heen en laten Simrishamn voor wat het is en rijden richting Kristianstad over de snelweg.

We verbazen ons vandaag weer over de Zweedse snelwegen, als je er nog nooit bent geweest kan je er waarschijnlijk niks bij voorstellen en zal je denken dat ze net als de Nederlandse snelwegen zijn. Niks is minder waar! Op een snelweg in Zweden moet je continu letten op de snelheidsborden. Het kan namelijk zijn dat je eerst gewoon 110 mag, daarna opeens maar 90, daarna 70 en tot je opeens maar weer 50 mag omdat je in een dorp terecht komt! En als je het dorp uit bent mag je gewoon weer opeens 90 km/h rijden en er zijn zelfs dorpen waar je gewoon 70 mag. Oké… Heel apart…

We rijden lekker door en passeren onderweg de campings waar we van tevoren hadden bedacht om te gaan staan, ach het is niet anders. Wij zijn allang blij dat we vandaag totaal niks meer merken van de problemen die we voorgaande dagen hadden.

Vandaag was zo’n typische dag dat we eigenlijk ‘niks’ hebben gezien verder of gedaan, ja we hebben uit het raampje van de camper gekeken naar de prachtige natuur om ons heen. Maar bezocht hebben we niks, STAMPEN was het credo vandaag en dat hebben we gedaan!

Eind van de middag komen we op de camping in Kalmar aan en horen we dat we gratis kunnen douchen. En het motto bij ons is toch wel: gratis douchen = gaan douchen (op sommige campings betaal je 5SEK per minuut…)! Dus dat zullen we zeker gaan doen voordat we de camping verlaten. Morgen gaan we een dagje over Norra Öland touren, het zuiden hebben we al eerder verkend maar het noorden nog niet. Wij zijn benieuwd!

1. Menno:
    30 juni 2014
    Simrishamn ook al niet gehaald, wij toen ook niet, jammer. En de snelheid, tsja, je hebt vakantie. Gelukkig kun je de flitsers daar totaal niet over het hoofd zien!
  2. Marloes:
    30 juni 2014
    De snelheid hadden wij geen probleem mee hoor, meer de verbazing dat het zo vaak wisselt.....
    En de flitsers staan gelukkig ruim van tevoren aangegeven inderdaad!!