Het bruggetje van Penningsveer, maar dan erger!

13 juni 2018 - Québec City, Canada

Vandaag staat ons een route van zo’n kleine 3 uur op ons te wachten, we doen dan ook een klein beetje rustig aan vanmorgen. Het zonnetje schijnt al lekker, de korte broek kan weer meteen aan. Zo tegen half 10 rijden we de camping af. We rijden eerst langs de Rivière St. Maurice om daarna aan de linkerzijde van de Fleuve St. Laurent onze weg te vervolgen richting Québec.

Zo tegen half 11 doen we op ons gemak een bakje koffie, weer op zo’n vervelende plek als gisteren; met uitzicht over het water. We zitten buiten op een bankje en genieten van het warme zonnetje. Ondertussen zoeken we via de Garmin navigatie alvast een supermarkt, want er moeten ook nog boodschappen gedaan worden.

Als we onze route vervolgen komen we weer via het ene na het andere duur uitziende dorp, het ene huis is weer groter dan het andere. En wij beginnen bijna te denken dat de huizenprijzen hier gewoon heel laag zijn óf mensen verdienen hier gewoon heel erg goed. Wel zien we dat ook langs deze route veel huizen te koop staan, dus als je op de kopersmarkt zit dan komt het wel goed.

Wanneer we na de lunch verder rijden komen we op een gegeven moment in de buurt van een brug. Er wordt al aangegeven dat je maximaal 4,1 meter hoog mag zijn,  wij zijn zo rond de 3,7 m hoog en ronden dit graag af naar 4 meter voor de zekerheid. Moet dus makkelijk passen, alleen weten we dan nog niet wat voor brug dit is…

We worden gewaarschuwd dat het een 1-baans brug is, wat waarschijnlijk al te kennen geeft dat de brug niet heel breed is. Denk hierbij aan maatje brug Penningsveer. De brug heeft een mooie constructie om te zien, hij is compleet van staal met driehoekige vormen. De “weg” is ook van staal, of naja meer van roest… Het tegemoetkomende verkeer laten we maar eerst van de brug afrijden voordat we er zelf opgaan, gelukkig zitten hier ook twee grote trekkers bij dus wij moeten er ook wel overheen kunnen.

Wanneer we de brug oprijden horen we de stalen platen heen en weer klapperen op de stalen onderconstructie. Het 1-baans principe had een lokale Canadees niet helemaal begrepen, dus als we de brug driekwart over zijn komen we een tegenligger tegen. Het passeren wil net aan lukken, maar we zijn blij als we de overkant hebben bereikt. Je zou haast claustrofobisch worden van deze brug…

We zijn inmiddels bijna bij de camping, maar moeten nog een keer de Fleuve St. Laurent over. Om in de buurt van Québec de de Fleuve St. Laurent over te gaan kun je kiezen uit twee bruggen; de pont Piere-Laporte en de Pont de Québec. De eerstgenoemde ga je over als je de snelweg neemt, de tweede is meer voor de alternatieve routes.

En je ziet het al aankomen, wij gingen over de Pont de Québec, deze brug is al een oudje en is sinds 1917 in gebruik. Over deze brug zijn 3 smalle, heel smalle, rijstroken gemaakt. Een zo’n rijstrook is eigenlijk nét te smal voor onze camper, maar we hebben de mazzel dat de middelste rijstrook is afgekruist. En de geheel linkerrijstrook is voor tegemoetkomend verkeer.

Ook deze brug is volledig van staal gemaakt en kraakt als je er overheen rijdt. Sommigen van ons zullen deze brug niet tot favoriet bestempelen… Overmorgen zullen we alleen nóg een keer over een van de twee bruggen moeten, anders komen we niet bij onze volgende bestemming. Wellicht dat we dan voor de andere brug kiezen, gewoon voor de gemoedsrust.

Eenmaal de brug over komen we vrij vlot bij onze camping aan, qua ligging wellicht niet helemaal top (hij ligt naast snelweg 20) maar de voorzieningen zijn daarentegen wel goed. We hebben van tevoren gelezen dat ze een shuttlebus hebben/regelen die je naar het centrum kan brengen tegen een vergoeding. Als we hiernaar vragen horen we dat je kunt kiezen uit 3 tijden dat je wordt weggebracht en er zijn 2 tijden dat je weer terug kunt gaan naar de camping. Wij kiezen ervoor om de shuttle van 9.30 uur richting de stad te nemen en kopen hier vast kaartjes voor.

Aangezien we rond 14.30 uur op de camping zijn kunnen we nog lekker van het zonnetje te genieten. Wanneer we ’s avonds aan het eten zijn begint het helaas te regenen, we hopen maar dat het morgen droog is als we naar de stad toe willen. Het is de eerste keer tijdens deze vakantie dat het regent en het is in de avond, gelukkig niet overdag dus hopelijk blijft dat zo!

1. Menno:
    16 juni 2018
    Wachten duurt lang.... jeetje, nog geen nieuwe verhalen. En we vragen ons toch af hoe Québec was? Zijn er nog walvissen gespot, hoe waren de Montmorency Falls en hoe was de oversteek naar Trois Pistoles?
    Hier zijn we vooral bezig met een verkouden mevrouwtje, dat wel weer wat beter slaapt en eet, maar nog flink verkouden klinkt. Eerste kaarten zijn binnen overigens, we wisten niet dat er panda's voorkwamen in Canada? Veel plezier!